Чи повинне ОСББ знати проживаючих / зареєстрованих у квартирі?
Абревіатура “ОСББ” розшифровується як “об’єднання співвласників багатоквартирного будинку”. Тобто, ОСББ об’єднує саме власників квартир, а не просто “проживаючих” чи “зареєстрованих” у них.
Закон України “Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку” визначає ОСББ так: “юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна”.
Тож для роботи ОСББ і його взаємодії зі співвласниками багатоквартирного будинку важливий статус особи як власника того чи іншого приміщення (квартири), і абсолютно не має жодного значення, проживає ця особа в будинку чи ні.
Тож – ні, ОСББ у своїй роботі не потребує інформації про “проживаючих” і “зареєстрованих”, і профільний закон не вимагає від об’єднання володіти цією інформацією.
Однак на практиці органи державної влади та місцевого самоврядування часом вимагають від ОСББ надати характеристики або інші відомості саме про “проживаючих” чи “зареєстрованих” у будинку осіб. Часто такі вимоги походять від місцевих управлінь соціального захисту населення, причому питання стоїть про призначення громадянину житлової субсидії. То чи є в ОСББ правові підстави й обов'язок надавати такі відомості?
Відносини щодо реєстрації місця проживання регулює Закон України “Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні”. Відповідно до ст.1 зазначеного Закону, “реєстрація - внесення інформації до реєстру територіальної громади, документів, до яких вносяться відомості про місце проживання/перебування особи, із зазначенням адреси житла/місця перебування із подальшим внесенням відповідної інформації до Єдиного державного демографічного реєстру в установленому Кабінетом Міністрів України порядку”.
Органами реєстрації ст.1 Закону визначає виконавчий орган сільської, селищної або міської ради, сільського голову (у разі якщо відповідно до закону виконавчий орган сільської ради не утворено).
Відповідно до ст.11-2 Закону, орган реєстрації для потреб реєстрації місця проживання формує та веде реєстр територіальної громади. Орган реєстрації є розпорядником відповідного реєстру територіальної громади. Відповідно до ст.11-3 Закону, органу реєстрації заборонено передавати дані з реєстру територіальної громади третім особам з метою, не передбаченою цим Законом.
Також зауважимо, що відповідно до п.3 Прикінцевих та перехідних положень Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування та оптимізації надання адміністративних послуг”, “до 4 квітня 2016 року житлово-експлуатаційні організації, інші підприємства, установи та організації, що забезпечували або забезпечують ведення картотек з питань реєстрації фізичних осіб, передають їх відповідним виконавчим органам сільських, селищних, міських рад”.
Отже, ОСББ не мають повноважень на реєстрацію місця проживання, не адмініструють реєстру територіальної громади та не є його розпорядниками, і не мають доступу до інформації із зазначеного реєстру. Відповідно, не можуть і надавати жодної інформації щодо “зареєстрованих”, адже офіційно та достовірно нею не володіють.
постів