Територіальна громада або держава як один із співвласників багатоквартирного будинку
Доволі часто у багатоквартирних будинках є приміщення, які належать державі або територіальній громаді. Наприклад, нежитлові приміщення, в яких розташовано органи державної влади або місцевого самоврядування, або ж які у держави чи територіальної громади орендуються під магазини, аптеки тощо. Також держава або територіальна громада є власниками і так званих “неприватизованих” квартир. Адже “неприватизована” - означає просто не передана у приватну власність, залишена у власності державній або комунальній.
Територіальна громада або держава у разі, якщо вони володіють квартирою або нежитловим приміщенням, теж є співвласниками багатоквартирного будинку, і, відповідно, мають такі ж права та несуть такі ж обов’язки, як і всі інші співвласники багатоквартирного будинку.
Стаття 4 Закону “Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку” визначає суб’єктів права власності у багатоквартирному будинку, до яких віднесено фізичних та юридичних осіб, територіальні громади, державу. Власники квартир та нежитлових приміщень є співвласниками спільного майна багатоквартирного будинку.
Якщо квартира або нежитлове приміщення належить більш як одному співвласникові, реалізація прав та виконання обов’язків співвласниками квартири або нежитлового приміщення, включаючи участь в управлінні багатоквартирним будинком, здійснюються в порядку, передбаченому законодавством для реалізації права спільної власності.
Отже, держава чи територіальна громада, якщо мають у будинку квартиру або нежитлове приміщення, повинні нарівні з рештою співвласників сплачувати внески на утримання і ремонт спільного майна. А також повинні забезпечити участь своїх представників у загальних зборах та письмовому опитуванні.
На жаль, часом органи місцевого самоврядування та державної влади байдуже ставляться до цих своїх прав і обов’язків. Десь вважають, що ОСББ повинно усі питання вирішувати з орендарями, а десь просто нічим не переймаються. Але такий підхід є в корені неправильним. Ніхто, крім самих органів місцевого самоврядування, не може представляти територіальну громаду. І крім органів державної влади - державу. Наймачі, орендарі не є для ОСББ стороною у відносинах щодо будинку - адже вони не власники приміщень. Рівноправними учасниками цих відносин є лише власники - і в тому числі держава й територіальна громада, коли мають у будинку належні їм приміщення.
Крім того, і закон і судова практика говорять, що в кінцевому підсумку внески в ОСББ за приміщення комунальної і державної власності повинні сплачувати відповідно територіальна громада і держава. Якщо, наприклад, орган місцевого самоврядування в цьому питанні покладається на орендаря чи наймача, а той не платить, то слід бути готовим, що за рік-два ОСББ стягне всю суму заборгованості зі сплати внесків із міського бюджету.
Тому в міському бюджеті та в кошторисах відповідних органів місцевого самоврядування слід щороку передбачати кошти на сплату внесків за приміщення, розташовані у багатоквартирних будинках, де створено ОСББ.
У такий спосіб орган місцевого самоврядування і про своє власне майно подбає, і подасть приклад фінансової дисципліни містянам.
Слідкувати за оновленням та перебігом проєкту можна на сторінках у соціальних мережах:
***
постів